Veilig zonnen: een must

De zomer komt nu wel écht dichtbij. Eindelijk! Wij staan alvast te springen om ervan te genieten! Maar dan wel veilig... Want zelfs al zit je enkel 's middags buiten te lunchen, of schijnt de zon enkel op je gezicht van achter het raam... bescherming is o zo noodzakelijk.

Vaak zien we ogen rollen als we erover beginnen. Maar … het is en blijft superbelangrijk. Je hebt tenslotte maar één huid, koester ze en draag er zorg voor.



UVA’s en UVB’s

Don’t shoot the messenger, maar UVA is de boosdoener op vlak van huidveroudering (A = Ageing). Het broertje UVB zorgt voor dat vaak gewenste bruine kleurtje, maar het zijn ook de stralen die je doen verbranden (B = burning). Een ander negatief effect van UVB’s is dat de cellen die je huid donkerder doen kleuren (pigmentcellen/melanocyten) in de war kunnen geraken en daardoor net extra pigment beginnen produceren. Dit resulteert vaak in hyperpigmentatie, wat we vaak pigmentvlekken noemen. In het slechtse geval veroorzaakt het ook melanomen: kwaadaardige moedervlekken en synoniem van huidkanker.

Wil dat zeggen dat we niet meer mogen genieten van een zomerse dag? Tuurlijk wel, maar bescherming is key! Wij zijn vooral fan van RAD SPF 15 van Environ. Deze zonnecrème bevat ook natuurlijke antioxidanten die een hogere bescherming tegen de zon bieden en een zonbeschadigde huid herstellen. Draag je make-up en ga je voor een terrasje met vrienden? Powder-Me SPF 30 van jane iredale is een zeer waterbestendige droge zonbescherming in poedervorm voor gelaat en lichaam. Makkelijk aan te brengen bovenop je make-up. Nog beter is wanneer je in je dagelijkse routine gaat voor een foundation, of een BB of CC crème met een SPF in.

Wil je toch een bruine tint, ga dan voor een gezond alternatief zoals de Tantasia Self Tanner & Bronzer van jane iredale.

Is een SPF 15 wel voldoende?

SPF staat voor Sun Protection Factor. Hoe hoger het cijfer, hoe meer jouw huid beschermd is, maar hoe meer chemische filters in je zonnecrème zitten. Daarom is een product met een lagere SPF die ook antioxidanten bevat te verkiezen en dit dan vaker aan te brengen.  

Vitamine D

De vraag die iedereen blijft stellen: wat met vitamine D? De belangrijkste bron van vitamine D is en blijft zonlicht. Meer bepaald de UVB-stralen. Maar laat dit niet je dagelijkse excuus worden om onbeschermd je middagpauze bakkend in de zon door te brengen. Neen, 15 minuten onbeschermd buiten lopen is meer dan voldoende om je vitamine D op peil te houden. Hou hierbij wel je gelaat beschermd met een hoed en zonnebril. De paradox is dat vitamine D afgebroken wordt door overmatige blootstelling aan UVA-stralen. Dus eenmaal de vitamine D gevormd is, moet die beschermd worden tegen zonlicht. 

Wist je dat:

  • je niet beschermd bent achter glas tegen UVA-stralen.
  • een SPF filter hoger dan SPF 15 is niet per se beter, maar bevat bijna altijd chemische filters. Een SPF 15 biedt 93% bescherming, een SPF 30 97% en een SPF 50 98%. Er zijn ook wettelijke verplichtingen om de hoeveelheid chemische zonbescherming op de verpakking te zetten. Er zijn natuurlijk ook nog andere stoffen die je huid tegen de zon beschermen, denk maar antioxidanten.
  • Zonnebankgebruikers lopen 20% meer risico op melanoom, de meest agressieve vorm van huidkanker. Bij gebruikers onder de 35 jaar loopt het risico zelf op tot 59%!  
En vergeet niet: het bruin verdwijnt, de beschadiging blijft... Maar blijf vooral genieten van het zonnetje. In beperkte mate én met de nodige bescherming.